Köpvillkor & betalningsvillkor
Genom att lägga en order godkänner kunden CT Collections (Nordiccom AB) köpvillkor och accepterar att köpet innebär ett betalningsansvar.
Beställning sker via hemsidan på internet då vi inte har en fysisk butik. Beställare under 18 år skall ha målsmans tillstånd före köp genomförs. Underårig som beställer utan målsmans tillstånd är ej bunden till köpet, men blir ersättningsskyldig för de kostnader som uppstår för CT Collection (Nordiccom AB). Målsman är ytterst ansvarig för underåriga. Beställningar som utan medgivande görs i annan persons namn anmäls. Alla produkter vi säljer kan användas i Sverige och en manual medföljer när produkten så kräver det. Priserna i webbutiken och eventuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker och tillsvidare. Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter eller felskrivningar. Dessa köpvillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. Vi förbehåller oss rätten att avboka din order om detta inte är för eget bruk och mer försäljning på exklusiva varor.
Avbokningar
Kunden har rätt att avbeställa en order innan den packats/skickats hos CT Collection. Efter att en order har gått ut för pack efter din order är lagd så är en avbokning inte möjlig utan då är det att skicka tillbaka ordern via Öppet köp som gäller.
Hör du av dig innan din order har gått ut för packning så kan vi avboka/ändra i din order. Avbeställning ska ske via mail till [email protected].
Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som var när ordern genomfördes. För produkter som vid orderläggning inte finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter.
Leveranstid
Bekräftade beställningar före klockan 13.00 på lagerförda produkter expedieras som regel samma dag (gäller vardagar). Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning som exempelvis kan vara julhandel, Black Friday med flera. Transporten utförs inte med leveranstidsgaranti. Om vi inte kan leverera en vara inom den utlovade leveranstiden har kunden rätt att häva köpet och få returnera sin vara till oss enligt öppet köp. Om kunden väljer delleverans kommer varor som finns i lager skickas direkt och restnoterade varor så snart de kommer in i lager. Ingen extra frakt eller annan kostnad tillkommer. Om den restnoterade produkten beräknas komma in om ca 1-2 veckor kommer ordern inte att dellevereras samt om den är tillhörande den restnoterade produkten. Vid köp av ej lagerförda eller restnoterade produkter kan uppgift om maximal leveranstid ej lämnas då detta ligger utom vår kontroll.
Leveranssätt
Leverans sker för privatperson normalt genom Postnord eller DHL beroende på vikt och storlek, från vårt lager. För försändelser som inte blir utlösta debiteras en serviceavgift på 100kr för administrationskostnader, (denna kan differera gällande olika produkter samt så är detta en kostnad som är utöver frakten). Varubrev kommer att kommer levereras direkt hem till dig, om din leverans inte får plats i brevlådan så kommer den lämnas utanför dörren eller vid din brevlåda, du kan läsa om villkor för detta hos Postnord. Paket kommer i regel skickas med DHL.
Transportskada
Kontrollera alltid er leverans vid uthämtning från Postnord eller DHL. Om godset verkar skadat på grund av defekt kartong packa alltid upp och kontrollera själva varan. Vid transportskadad produkt (fysisk skada på varan) skall kunden omgående kontakta logistikpartnern och reklamera godset inom fem dagar. Kontakta sedan CT Collection via mail och uppge order-ID samt transportörens kollinummer så vi är medvetna om detta.
Support
Om det är så att du finner dig att du har problem som att inte få din vara att fungera eller liknande så finns vi här. Du kan enkelt nå oss via [email protected] om det är så att du har problem med din vara. Vi försöker alltid hjälpa våra kunder med att lösa problemen du har eller som har uppstått.
Felanmälan
Skulle det visa sig att du har problem med din vara så behöver vi i första hand en felanmälan som visar/förklarar vilka problem du har med din vara/produkt. Felanmälan skickar du in till oss via mail på [email protected]. Det är viktigt att skriva så utförligt som möjligt för att vi ska kunna göra en ordentlig bedömning.
Observera att för garanti och reklamationer så är följande ej godkänt: returer som visar sig vara felfria, fel som uppkommit genom felaktig användning/hantering, returer som saknar tillräcklig felbeskrivning, om varan saknar eller har bristfälligt emballage, samt returer som av annan anledning inte godkänns av CT Collection (Nordiccom AB). Om returen inte godkänns kommer den att returneras till avsändaren som debiteras en serviceavgift/felsökningsavgift på 200 kr samt fraktkostnader och eventuella övriga avgifter. Kunden ansvarar för produkten tills dess att den mottagits av CT Collection (Nordiccom AB).
I fall tvist uppstår mellan CT Collection och privatkonsument följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
Returer
För alla typer av returer (exempelvis garanti/öppet köp/reklamation/byte) så måste du som kund först kontakta vår kundtjänst via e-post ([email protected]) för att få returinstruktioner samt ditt returärende registrerat. För varor som skickas till CT Collection (Nordiccom AB) utan att först blivit felanmält tas inget ansvar. Returinstruktioner erhålls efter att felanmälan har gjorts.
Vid information om retur och att kunden har hört av sig till oss så är returadressen till oss:
CT Collection / Nordiccom AB
Järnvägsgatan 8
365 42 Hovmantorp
Sverige
Öppet köp
Vi erbjuder alltid 14 dagars öppet köp vilket gäller för privatkunder om inget annat anges vid köptillfälle. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper.
– Öppet köp gäller endast om varan hålls i oförändrat skick.
– Öppet köp gäller inte för produkter som faller inom hygienartiklar som In-Ear hörlurar eller andra hygienartiklar.
– Öppet köp gäller inte för produkter som tillverkas på beställning eller modifieras enligt kundens önskemål (specialordrar).
Vid retur av varan måste den vara komplett med samtliga tillbehör. Originalförpackningen måste vara oskadad. Kunden står för kostnaden för returfrakten (detta kan även differera om det är en större vara), och ersätts inte för frakt eller andra avgifter i samband med beställning. Återbetalning av varans värde sker normalt inom 1-2 veckor från att CT Collection (Nordiccom AB) mottagit varan. CT Collection (Nordiccom AB) har rätt att göra ett avdrag till följd av varans värdeminskning, CT Collection avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.
Behöver vi återställa en produkt efter retur erläggs en serviceavgift om 250kr för att försäkra dig om att dina uppgifter via konsoler/produkter som dessa uppgifter kan sparas tas bort och inga uppgifter finns kvar på dessa produkter enligt GDPR.
Bytesrätt
Du har rätt att byta en vara om varan antingen omfattas av öppet köp eller garanti enligt punkterna ovan. Bytesrätten gäller inte i de fall där garantin hanteras direkt av tillverkare/leverantör, eller där annan orsak gör bytet olämpligt. Varans värde vid byte är det lägsta av fakturerat pris och gällande pris vid tidpunkten för bytet. Vid byte bjuder CT Collection (Nordiccom AB) på frakten för produkten du byter.
Ångerrätt
Som konsument har du enligt lagen om distansavtal och avtal rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot varan eller en väsentlig del av den. Det innebär att du måste meddela oss om att du ångrat ditt köp inom 14 kalenderdagar från att du mottagit varan. Tidsfristen är uppfylld om du skickar varorna innan fjortondagarsperioden har gått ut. För att meddela oss att du vill ångra ditt köp kontaktar du vår support via email ([email protected]). Ångerrätten innebär att du får lov att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att du ska kunna avgöra om den motsvarar dina förväntningar eller inte. Tänk på att varan behöver vara i nyskick och i originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong vid retur. Ytteremballage samt eventuell utfyllnad krävs för att skydda produkten från skador som kan uppstå vid frakt.
Du står för de direkta kostnaderna för att returnera varan tillbaka. Du ansvarar endast för eventuellt värdeförlust på varan om detta beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskap och funktion. Vi tillhandahåller en retursedel som du kan använda för att returnera tillbaka varan till oss. Kostnaden för returfrakten är fraktens verkliga kostnad i kr (vanligtvis mellan 50-100kr).
Vi kommer att återbetala alla betalningar som erhållits från dig vid köptillfället, inklusive leveranskostnaden till dig (förutom eventuella extra kostnader som uppstår genom att du väljer en annan leveransmetod än den billigaste metoden som vi erbjuder). Vi kan vägra återbetalning tills vi har fått tillbaka varorna eller tills du har visat att du har skickat tillbaka varorna, beroende på vilket som inträffar först.
Vid utnyttjande av ångerrätten har CT Collection (Nordiccom AB) rätt att göra ett avdrag till följd av varans värdeminskning. Vi avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.
Uteslutning eller tidigt upphörande av ångerrätten:
– Ångerrätten gäller inte mjukvaror, digitala spel, skivor och hygienartiklar när förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (till exempel serienummer). Till hygienartiklar hörs våra Tens produkter till.
– I vissa produkt-bundlingar ingår förbrukningsvaror som levereras i plomberad förpackning eller i teknisk plombering. För att ångerrätten ska gälla får dessa plomberingar ej vara brutna (tensplattor/pads mm).
För att ta del av Konsumentverkets standardformulär för ångerrätt så kan du klicka här!
Ångerrätten är ej tillämplig för företag.
Reklamation
I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till CT Collection inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga bortsett från fysiska skador som faller under handhavande fel eller olycksfall.
Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
Om du fått en vara som är felaktig eller felexpedierad står CT Collection (Nordiccom AB) för returfrakten. Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen. Vid eventuell tvist har CT Collection (Nordiccom AB) som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Garanti
Vi har två års garanti hos oss om inget annat anges.
Garanti lämnas heller ej på produkter som hanterats felaktigt eller på annat sätt ej används på anvisat sätt, det menas med för att din vara ska hamna under garanti eller reklamation så ska varan/produkten falla under ursprungsfel/produktionsfel och faller inte under handhavande fel, olycksfall eller slitage.
Föreligger det fel på varan som är under urpsrungfel/tillverkningsfel som CT Collection (Nordiccom AB) ansvarar för, åtar sig att avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller i vissa fall att skicka ut reservdelar för egen reparation. Vi kan även erbjuda produktens värde som tillgodobelopp om vi inte kan erbjuda en utbytesenhet så kommer du att kunna köpa en annan vara hos CT Collection.
Endast pengar som återbetalning kan utbetalas inom loppet av 60 dagar från du har mottagit varan om varan faller under garantin.
Ytterligare rättigheter för kund kan åberopas av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantiåtaganden. CT Collection ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor samt vad som anges i konsumentköplagen (SFS 1990:932).
Tvister
Om det är så att det skulle vara ett ärende där kunden känner att dem inte har fått det löst via garanti eller reklamationsrätten så har dem alltid rätten att förhålla sig till och hör av sig till ARN. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.
Här finns även information om EU-kommissionens onlineplattform och länk dit här.
För att gå vidare med att få en tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Box 174, 101 23 Stockholm (Besökstider: måndag – fredag 10:00 – 12:00)
Återförsäljare av CT Collections produkter
CT Collection är inte ansvariga för garanti eller returärenden för produkter som är köpa genom en annan återförsäljare. För garantiärende, reklamation, ånger eller returer köpa från annan återförsäljare, vänligen kontakta återförsäljaren för hjälp.
Övriga villkor
Alla produkter som saluförs av CT Collection kan användas i Sverige och följer de specifikationer som krävs. Vi åberopar rätten att ändra/uppdatera dessa villkor efter tidens gång.